Bildbomb från Sverige och Köpenhamn (del 1)

 Vilken vecka vi fick i Sverige! Magiskt verkligen <3

Lyckades vi pricka den vackraste veckan på länge? Jag tror det.

Vädret var strålande, varmt och soligt och precis allt blommade.

Jag känner mig så oerhört tacksam och jag ska nog ärligt säga att jag inte var redo att åka tillbaka till Barcelona... men så klart var det fint att få komma hem till maken, djuren och mina blommor på terrassen som ju är det jag saknar mest när jag är borta.

Vår lilla Lumix-kamera gick förstås på högvarv, och många foton blev det :)

Hur många foton kan man samla i ett blogginlägg är frågan?

Jag försökte verkligen sålla, men det fanns så många fina foton som vi precis som i det här inlägget var med allihopa och fotade tillsammans.

Jag kommer dock att dela upp det i två inlägg så inte scrollningsfingret får kramp, haha :D

Så i dagens inlägg kommer den första hälften av våra Sverige-foton tagna med Lumix-kameran, alltså inga mobilfoton alls :)

Häng med!



Här hade vi precis landat i Köpenhamn och vovvarna fick äntligen komma ut ur väskan efter 3 timmars flygresa och kissa av sig lite. Så fint att det finns en hundrastgård att gå till tycker jag, pluspoäng för det CPH Lufthavn!



Dottern har aldrig varit i Köpenhamns stad så vi tog metron från flygplatsen till Kongens Nytorv för lite upptäcksfärd där. Sonen var i skolan och hans flickvän jobbade så det passade perfekt.



Gulligt duvpar i vackra Köpenhamn <3



Japp, ingen tvekan om vilket land vi befinner oss i :)



Köpenhamn stod i full blom och det var som en drömvärld verkligen... de här träden blommade överallt :)






Ljuvligt!!



Dottern ville självklart se Köpenhamns kändaste dam, Lille Havefruen.



Vi hade vaknat mitt i natten och vår packning var tung att bära på så en liten vilopaus i solen kändes skönt. Vi försökte få till en selfie med systemkameran, men så kom en förbipasserande som erbjöd sig att ta ett kort :) Tackar!






Det var dags att börja dra oss mot tåget och Malmö där vi skulle möta upp sonen som också var på väg hem.



Vi sa hejdå till mysiga Nyhavn...



...hejade på världens längsta man som var på Ströget dagen till ära...



Tänk att ha mött honom IRL!? Häftigt!



Efter många kilometrar i benen (runt 15 km blev det i KPH) och tungt bagage på ryggen var det så fint att komma hem till sonen och hans flickväns mysiga lägenhet på Möllan i Malmö.



Smarriga räkmackor stod på menyn... så sjukt gott!!



Såklart blev det en kvällspromenad genom stan efter mat och kaffe.

Mina hjärtan <3



Jag blev varm och lycklig av alla tulpaner som prunkade <3



Vi gick ner mot Dockan och njöt av solnedgången... dessvärre svår att fånga med min Lumix men vackert var det :)



Sonen ute på stenarna



Vi strosade hem genom stan...



Till middag skulle vi äta pepparbiff och potatisgratäng med sockerärtor och beasås...mums!

Köttstekningen genomfördes exakt enligt regelboken förstås av mina djupt dedikerade barn ;)



Sonen har en gedigen samling av gjutjärnspannor och andra fina köksredskap, han älskar sånt :)



Jag och dottern hade köpt med oss bubbel från Köpenhamn så vi skålade för en kommande vecka... den där härliga mysiga känslan när man har allt framför sig <3



Dessa härliga mornar när alla är samlade...kaffe, frukost och massor av prat och skratt <3



Vi tog en promenad mot havet för att visa dottern den fantastiska hundstranden vid Ribban (Ribersborg).



Sååå fint där <3 Visst, vi har en härlig strand även här i BCN stad men denna går inte heller av för hackor.






Vi <3



På vägen hem hamnade jag visst i en intervju :D Jag fick svara på frågor om Valborg och insåg att jag inte kan så mycket om det faktiskt hehe...



Valborgsmässoafton hade vi velat lite fram och tillbaka om, skulle vi besöka en Valborgsbrasa?

Efter lite funderade beslöt vi oss för att fira hemma i lugn och ro och göra vår egen lilla brasa på grillen istället. 

Jag råkade också höra på radion att Valborgsbrasorna orsakar många igelkottars död, och det kändes så sorgligt tycker jag så valet kändes perfekt.



Sonen bor i lägenhet men har en väldigt mysig innergård man kan nyttja för exempelvis grillning, helt suveränt :)

Vi fick en väldigt fin Valborgsmässoafton <3



1:a maj bjöd på sommarväder! Vi gick till parken...






...även vitsipporna blommade för fullt till min stora glädje :)



Två fina pojkar in pose :D



Vi åt "svensk" pizza i Limhamn...



...och promenerade vidare längs med havet.



Vid Ribban denna dag var ljuset och havet helt magiskt. Alldeles spegelblankt och luften ljummen. Sonens flickvän jobbade på kontoret i Köpenhamn men mötte upp oss på stranden på kvällen...



...och hon tog t.o.m ett dopp...






Så tuffa var inte vi :D...men benen fick doppa sig iaf :) 



Och så klart måste man köpa mjukglass med strössel när man är i Sverige, det är sen gammalt. Lakritsströssel blev det för min del.



Vägen hem genom parken var inte det minsta jobbig...



Hela Malmö satt ute med picknickfiltar och små grillar och det bara osade vår, ja nästan sommar för hela slanten <3



Här åts det tacos och vi var nöjda! :D



...och morronen efter gräddade sonen våfflor som vi mumsade i oss. Våfflor äts det en del när vi är där,  både salta och söta :)



På kvällen var vi hembjudna till sonens flickväns familj där vi satt och mös i kvällssolen i deras mysiga trädgård. Så otroligt fina människor, och vi blir alltid bortskämda med peruansk mat (dom kommer från Peru).



Där spelade vi även brädspel, och det allra roligaste var att detta spel har hennes bror skapat med en vän i samarbete med Alga, jättekul verkligen :D Dom har jobbat med det projektet i två år.


Och där mina vänner avslutar jag första delen av vår Sverige-resa, men fortsättning följer med roadtrip och lite annat smått och gott :D

Del 2 hittar du här



Kommentarer

  1. Den frågan ställer jag mig också ibland: Hur många foton kan man ha i ett blogginlägg?
    Oftast blir det som för dig, att jag kommer fram till att det stora antalet bilder som MÅSTE visas upp kräver två inlägg.
    Jag tycker också att det är sorgligt att brasorna tar död på igelkottar.
    Prima väder, städer i full blom, sällskapet och så god mat(peruansk mat är jag väldigt nyfiken på) Er valborg krävde ingen brasa för att bli underbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jossu!
      Hihi, ja, det är klurigt att sålla ut bland alla foton :)
      Ja, sååå sorgligt, jag hörde på radion samma morron så det kändes dom ett lätt beslut att göra vår egen lilla brasa på grillen :)
      Ja, vi har haft helt fantastiska dagar verkligen <3 Så tacksam!!

      Radera
  2. Åh, vad mysigt ni fick det! Låter som att Sverigeresan blev allt du önskade och drömde om. Snacka om att pricka in de absolut mest fantastiska dagarna det här året, och bonus att vitsipporna inte hade gett sig än. Älskar Köpenhamn och Malmö visade sig också från sin bästa sida ser jag. Ribban är en härlig strand. Där dansar min kusin ibland silent disco med sina klienter, kan tänka mig att det är en ganska magisk upplevelse. Älskar ljuset i flera av dessa bilder, förstår att du gillar din Lumix. Grattis till en härlig Sverigeresa... Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monnah!
      Ja gud, vi hade det verkligen sååå mysigt <3 Och nog lyckades vi pricka en helt perfekt vecka på alla vis... även om jag nog aldrig har varit missnöjd efter mina besök :) Köpemhamn är otroligt fint men dyrt!
      Ja, jag blev så glad att både vitsippor och ramslök (kommer i nästa inlägg) fanns att njuta av då jag ju åkte senare den här gången.
      Ribban är väldigt fint, kul med silent disco :D
      Min Lumix har vi haft mycket roligt med, och det enda jag känner är att jag skulle vilja lära mig inställningarna lite mer på djupet, för att tex kunna fota en solnedgång... med mobilen är det lättare, men nu fick inga mobilbilder vara med här ;)
      Kramar tbx!!

      Radera
  3. Halloj!
    För min del gör det ingenting att blogginlägget är fullt av bilder. Så mysigt att se hur härlig er vecka var i Sverige.
    Vilken himla tur ni hade med vädret också för nu har ju graderna sjunkit där i Sverige igen.
    Ha en fin fredag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carin!
      Så bra att du uppskattar bilderna :D Vi hade verkligen en helt perfekt och fantastisk vecka <3
      Vädret var ljuvligt men sista dagarna var det lite kyligare, vi var i Hbg och gjorde pass och de blåste det riktigt kallt och jag drog på mig en förkylning som fick följa med hit, haha :D Men det var det värt!
      Kramar tbx!!

      Radera
  4. Kära Sara! Vilken härlig vecka ni fick tillsamman! Jag förstår verkligen att det var svårt att lämna Sverige. När allt blommar och solen skiner är det allra vackrast. Har hu fått följa med genom dina bilder och filmer på Instagram. Verkligen fina dagar! Älskar Malmö och Österlen! Tror det blir Skåne i sommar! Men nu ska vi flyga ner till Grekland! Ombyte förnöjer!

    Trevlig helg och KRAM till DIG!! Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Ja, det fick vi verkligen :) Så tacksam!! Och nog var det svårt att lämna, maj är ju så vackert så man smäller av :D Jaa, skulle jag av nån anledning vilja flytta tillbaka till Sverige så är nog Skåne det som tilltalar mig allra mest av många anledningar. Klart du ska ta en tur dit i sommar :)
      Ha det helt underbart i Grekland och njut av din semester <3
      Kramar tbx!!

      Radera
  5. HAHA, jag VEEEET... jag går ofta dela upp resor i flertalet inlägg. Som resebrev, det går inte annars. MEN Sara ... ÅÅÅÅÅÅÅÅ vad FINT ni hade det. Och vädret så perfekt. ALLT i blom, det kunde inte ha varit bättre. KUL med KPH också innan ni for till Malmö. Det var såå roligt att scrolla bland dina foton här, de bara strålar lycka. Och vad fint att din dotter var med dig också, och vovvarna. En äkta familjevecka. Bara din make som saknades. Är din son lika duktig på mat som sin pappa? Anar att svaret blir JA! Ni åt det bästa jag vet, biff, pot-gratäng och bea. MUMS. Och klokt att vara hemma på valborg, roligare också- TACK för bomben och TREVLIG helg. Ser fram emot nästa bomb. KRAMAR!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika!
      Haha, jaa, många foton blir det, speciellt eftersom vi alla fotar med samma kamera :D
      Ja, vi hade det verkligen helt fantastiskt och Sverige/Malmö och Köpenhamn visade sig från sin allra vackraste sida <3
      Att ha dottern och vovvarna med gjorde det verkligen ännu mer komplett :)
      Jaa, båda våra barn är väldigt intresserade av matlagning och riktigt duktiga på det :)
      Pepparbiff är så gott! Ja även det andra förstås :)
      Tack och detsamma! Nästa bildbomb blir nog nu i helgen ;)
      Kramar tbx!!

      Radera
  6. Åh Malmö! Åh Köpenhamn! Åh Ribban! Nu fick jag hemlängtan. Hoppas verkligen att man kan flyga i juli då jag och äldsta sonen ska resa hem. Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sara i Barcelona8 maj 2026 kl. 09:09

      Hej Marika! Ja det förstår jag att du får☺️ Vi har haft det fantastiskt❤️
      Varför skulle du inte kunna flyga i juli menar du? Klart att ni ska få åka hem☺️
      Kramar tbx!!

      Radera
  7. Vilken härlig vecka ni fick! Förstår att du vandrar som på små lyckobubblor! Att ni sedan kom hit på årets hittills mest underbara vecka gjorde det naturligtvis inte sämre. Antalet bilder i ett blogginlägg får nog börja närma sig oändligheten innan det blir för många även om jag som har WP har ett begränsat utrymme att utnyttja innan jag får betala en saftig penning men det går ju att göra bildfilerna ganska små.. Skåne och Österlen besöker vi då och då men Malmö har jag inte besökt på många år, kanske dags igen??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sara i Barcelona8 maj 2026 kl. 10:11

      Hej B-M!
      Ja, helt magiskt på alla sätt och vis, och det var ju extra roligt att dottern och vovvarna ockdå hängde med🥰 Hon har inte varit i Skåne alls mycket, och Malmö gillade hon jättemycket, jag med☺️ och Österlen är ju fantastiskt!
      Antalet bilder ja...det blir ju en del eftersom vi alla fotar med samma kamera😃 Men två delar får det bli iaf😃

      Radera
  8. Åh vilken fin vecka ni fick, den bästa hittills då. Våren är fantastiskt vacker i år och när jag klagar lite på kyliga vindar blir jag påmind om att den då går rätt sakta framåt och varar längre. Och soliga vackra dagar kommer och går igen.

    Så kul ni var i vackra Köpenhamn också, så trevlig och fin stad och mycket hann ni med. Och allt gott sen ni njöt av hos son och sambo. Och skulle vara kul att höra intervjun😊man blir så överraskad när en mikrofon sticks fram, de är duktiga att välja objekt😉.

    Så roligt att se fotona. Kan aldrig bli för många. Kramar och ha det så gott.

    Ja, vi med, maken och jag hoppade över brasfirandet, har ju upplevt så många, men ångrade oss en hel första maj när vi hörde så otroligt fint det var där nära och kära firade, och det var inte i varken Uppsala eller Stockholm, det finns så många fler vackra ställen och lite lugnare just den dagen. Kram igen❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica!
      Ja det blev en helt fantastisk vecka, vi hade verkligen tur med det mesta, samtidigt känns det så varje gång jag har varit där faktiskt :)
      Köpenhamn är och var så otroligt vackert, med alla blommande (körsbärs?)-träd, Kungsan, släng dig i väggen tänkte jag ;) Och att få uppleva det med dottern och vovvarna var ju extra fint förstås <3
      Haha, den där intervjun vet jag inte vart man kan lyssna på, det skulle inte sändas i TV iaf sa dom, annars hade jag nog inte vågat ställa upp, hihi ;)
      Tack, och vad roligt att du uppskattar fotona :) Fler kommer, hehe...
      Ja, det var ett lite lite lugnare ställe vi isf hade velat fira på, men inget passade men vi fick det supermysigt hemma med vår egen lilla brasa på grillen :D
      Kramar tbx!!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Barn av vår tid?

Nya tider och flytt

En hommage till svunna tider