Joodå, mamman i sällskapet var tämligen nöjd :)
Efter det var det ju förstås fikadags.
Alltså...
Det finns vissa saker i Sverige som jag bara älskar, och det är just den där känslan att man bara stannar till efter vägen och så finns det superfina rastplatser som verkligen är njutbara att sitta på.
Vi hamnade på Mossby strand...
Där fanns det både bord att sitta vid och en grill...
...och kan vi prata om vyn litegrann? Helt magiskt fint!!
Vi drack kaffe och åt nybakta munkar som vi hade köpt i Smygehuk. Just det, lite spättekaka också som jag aldrig har smakat faktiskt... det var ... sött :D
Lägg därtill att hela gräsfältet runt vårt bord var fyllt av backsippor, så vackert!
...och så rapsfälten då... jag älskar rapsfält! Den dag jag lämnar jordelivet vill jag att min aska sprids ut över rapsfälten. På Österlen böljade dom längs vägen och vi var hänförda förstås.
Naturligtvis blev det ett besök på Kiviks musteri där vi handlade äppelmust i olika former.
Vi gjorde även en liten provning hemma sen, och var eniga om att den ofiltrerade var absolut godast :)
Ganska nära Kivik ligger naturresarvatet Stenshuvud. Där var vi förra året också och då hittade vi ramslök, så vi hoppades att det skulle vara samma i år även att vi kom senare.
Och visst fanns det massor av ramslök! Vi plockade på oss ett gäng förstås :)
Stenshuvud har även ett litet berg man kan gå upp till, och där har man en fantastisk vy över hav, fält och skogar.
Luften var alldeles ljummen och vi njöt verkligen av stunden <3
Det började dra sig mot kväll men vi hade ett stopp till vi ville se innan det blev mörkt, nämligen Hallamölla vattenfall så vi klättrade ner från Stenshuvud och for vidare.
Plötsligt kändes det som att vi var i Norrland istället för Skåne :D
Tänk vilken variation naturen erbjuder.
Vid vattenfallet började mörkret smyga sig på och vi körde hemåt mot Malmö igen, oerhört nöjda och tacksamma över dagen <3
Hemma blev det salta ramslöksvåfflor med allt gott vi hade köpt på rökeriet, och efter en sen middag var vi ganska redo för sängen kan jag säga :D
Dagen efter fick vi vakna tidigt, för jag och dottern hade tid för att göra nya pass i Helsingborg. Sonens campus ligger ju också där (han läser till ingenjör via Lunds universitet) så det passade väldigt bra.
När vi kom fram till Hbg på morronen var vädret katastrof, det regnade och blåste åt alla håll.
Vi hade en promenad på ca 30 min för att komma till polisstationen så frisyren var ett minne blott när vi kom fram, haha :D
För 5 år sen gjorde jag mitt pass i Madrid, och det hände precis samma sak då, blåst och regn... nåväl :D Det är ju bara ett foto man ska leva med i 5 år... ;)
När vi sen kom ut från polisstationen strålade solen igen från en klarblå himmel...
Helsingborg är väldigt fint och mysigt, men dottern konstaterade att Malmö är mer i hennes smak. En mer blandad vibe, medan Helsingborg är lite mer "elegant".
Vi gick upp på en av utsiktsplatserna där man kan se över till Helsingör i Danmark. Häftigt!
Lunchen intogs här, där vi åt dagens Wienerschnitzel med stekt potatis. Jättegott var det men vinden var bitande kall, vi satt på uteserveringen pga vovvarna, och jag hade alldeles för lite kläder på mig konstaterade jag.
Efter maten promenerade vi mot havet, men det var väldigt kyligt.
En gullig sak hände när vi gick på kajpromenaden. Vi tog några bilder med vår Lumix, och precis där satt en äldre man och njöt av solen. Jag tänkte att det kunde vara roligt att få en bild av oss alla tre så jag frågade om han kunde tänka sig att ta ett foto.
Javisst kunde han det...
Resultatet...
Kanske inte riktigt vad jag tänkte mig, men jag tackade förstås för hjälpen och vi log gott åt fotot. Ett gulligt minne!!
Vid det här laget började vår Sverige-resa obönhörligen dra sig mot sitt slut och vi konstaterade att veckan hade flugit iväg, samtidigt som vi hade fyllt den med så många fina upplevelser att det kändes som att vi hade varit där jättelänge.
Vi sög ut det sista av Malmö...
Tycker den här väderkvarnen som ligger i Kungsparken är så vacker!
Det var mycket som blommade även där förstås...
...men när vi kom till delen där "Dahlia-himlen" är som jag brukar säga, så konstaterade jag att mina Dahlior här hemma har kommit avsevärt mycket längre :D Mina är rejäla buskar nu <3 Dock inte blommor ännu.
Ja, så var det dags att säga hejdå...
Sonen hade en exkursion med skolan som han behövde genomföra och vi skulle ta tåget mot Köpenhamns flygplats lite senare på em.
Det är alltid lika ledssamt förstås, men vi var ändå otroligt tacksamma över den helt fantastiska veckan vi hade haft tillsammans <3
Jag tröstar mig med att sonen har ett så fint liv i Malmö, och han verkligen älskar sin utbildning. Hittills har han klarat exakt alla tentor, och jag är enormt imponerad då det inte är lätta ämnen man läser på ingenjörsprogrammet.
Det är också så otroligt att han snart är klar med sitt andra år redan, det känns som nyss som dom flyttade ifrån Barcelona för nya utmaningar i Sverige.
Flighten från CPH var 1 1/2 timme försenad så vi var hemma sent, runt midnatt.
Morronen därefter skulle jag upp och jobba och som ett brev på posten hade jag dragit på mig en dunderförkylning med rejäl hosta konstaterade jag.
Ja, ju högre man flyger desto djupare blir fallet tänkte jag bittert för mig själv, haha...
Men det var fint att träffa maken och djuren och se alla blommorna på terrassen som frodades :)
I Sverige köpte jag också frön av luktärt och svartkål. Det ska bli spännande att se om det blir ett fint resultat. Rapport kommer! (för den som är intresserad...lol :D)
Halloj!
SvaraRaderaSara vilken härlig del 2 det var på er resa till Sverige.
Ni hann ju jättemycket roligt på den veckan som ni var där.
Alltid jobbigt att säga hej då till flocken när man ska resa hem tycker jag.
Hoppas din förkylning är bättre och jag tycker det ska bli spännande att se om luktärtorna och svartkålen kommer.
Ha en bra söndag.
Kram Carin
Hej Carin!
RaderaJaa, väldigt härligt hade vi och visst hann vi med mycket🤗
Att säga hejdå till flocken är alltid lika sorgsamt men vi har kontakt varje dag så avståndet känns trots allt ok❤️
Tack! Igår var jag helt däckad efter jobbet, sov flera timmar så idag känns det något bättre iaf😊
Luktärterna kan bli svåra pga av den spanska brännande solen har jag förstått, men jag hoppas på resultat🙏 svartkålen har jag inte satt ännu men förhoppningsvis nu i dagarna🤗
Kramar tbx!!
Både Stenshuvud och Hallamölla är favoriter här. Visst går tiden för fort när man gör roadtrips?!? Fina minnen ändå. Kramar Marika
SvaraRaderaHej Marika!
RaderaSåå fina platser verkligen☺️
Tiden går fort i allt man gör tycker jag😅
Underbara minnen!
Kramar tbx!!
Österlen och Stenshuvud är riktiga favoriter den här årstiden och backsippor är bara så vackra! Er roadtrip blev väl riktigt lyckad och än en gång vilka fina dagar du fick med dina kära. De går du gömma i hjärtat tills ni ses igen.
SvaraRaderaHej B-M!
RaderaJaa, en fantastisk plats, om jag skulle bo i Sverige nån gång igen skulle jag trivas mycket bra där (i Skåne överlag) :) Fältet av backsippor var så fint och hela Stenshuvud var fyllt av vitsippor och ramslök 😍
Japp, många fina minnen att bevara i hjärtat har vi nu❤️
Kram!!
Snacka om maxad resa! Så många underbara vyer ni fick in. Det märks att ni är en matintresserad familj, allt ni äter låter smarrigt måste jag säga... Fnissar åt farbrorns bild, åh, gulligt ändå! Jag älskar delar av Helsingborg och delar av Malmö också. Vi bor verkligen i ett land med många vackra, söta, spännande och läckra städer. Tycker det är fint att det finns så mycket växtlighet i själva stadsbilderna. Tack för en härlig fotokavalkad, jag ser fram emot nästa Österlenbesök och i augusti ska vi tävla med kören i World Choir Games i Helsingborg. Så kul! Kram!
SvaraRaderaHej Monnah!
RaderaJa, vi hann verkligen med så mycket, och alla dessa ljuvliga vyer...ja, man tackar😍
Vi älskar mat i denna familj, haha, och när man kommer dit har man lite man saknar förstås och det fick vi tillfredställt med råge😌
Ja Sverige är veekligen jättefint på många vis och när man har bott utomlands så länge inser man det verkligen🤗 Tacksam att jag kan uppleva båda mina länder🙏
Vad roligt med körtävling i vackra Hbg!! Lycka till!!
Tack och kramar tbx!!
Mmmmm ... SARA ... vilken härlig och underbar dag. Jag vill hoppa in i bilderna. ÅÅÅÅ! jaghar aldrig varit på Österlen, men som jag skulle vilja åka dit. ALLA som varit där älskar det. Och dina bilder och din text talar sitt tydliga språk. Helt underbart.
SvaraRaderaBilden som farbrorn tog ... ja vad ska man säga, haha ... men ett gulligt minne.
Som Monnah skriver ovan, det märks verkligen att ni är intresserade av mat. Härligt. Kaffe på utflykt i termos, sååå mysigt också. TACK för bomben. Ser fram emot nästa. KRAMAR!!!
Hej Annika!
SvaraRaderaHihi, du är så välkommen att hoppa in🤗 Österlen är jättemysigt och jag trivs väldigt bra där, ja det gör vi alla förstås😃 Roligt att du uppskattade bilderna🥰 Och hoppas du kommer dit nån gång!
Hihi, farbrorbilden...som sagt, ett gulligt minne🤗
Oh jo, visst älskar vi mat, ocgh många saker man saknar här frossas det ju i försås😋
Termoskafde på utflykt är ett måste!
Nästa LumIxbomb blir på hemmaplan igen😃
Kramar tbx!
Hej Sara! Älskar Österlen... glad att jag fick hänga med på ett litet hörn tillsammans med dig på Instagram också. Fina minnen att bära med sig!! KRAM till DIG! Anna
SvaraRaderaHej Anna!
RaderaJamen det vet jag att du gör, och det är ju inte svårt att älska Österlen precis, underbar plats :) Roligt att du hängde med :) Jaa, underbara minnen verkligen <3
Kram tbx!!